L-ISA přenesla diváky do daleké, předaleké galaxie.
Hvězdné války známe všichni – o tom se nemusíme bavit. Teď na chvilku zavřete oči a představte ikonické úvodní žluté titulky. Máte? Výborně. Nyní k tomu přidejte hřmící hudbu Johna Williamse. Už to slyšíte? Ty první známé tóny, při kterém všem věrným fanouškům začne trochu šimrat v břiše? A teď si představte promítání dílu Impérium vrací úder za doprovodu živého orchestru, který je míchán pomocí hyperrealistického systému L-ISA. Tento zážitek vás prostě musí vystřelit do daleké, předaleké galaxie!
Svědkem této události bylo americké město Denver a stalo se tak díky coloradskému symfonickému orchestru a jeho hlavnímu zvukovému inženýrovi Aricu Christensenovi. Ten se poprvé setkal se systémem L-ISA na koncertě zpěvačky Lorde. „I když šlo vyloženě o popovou show, dokázal jsem si hned představit, jak by se dal systém využít pro potřeby našeho orchestru. Při takovém množstvím nástrojů, které v orchestru máme, umožňuje L-ISA mnohem více, než tradiční formát left-right.“ Popisuje Aric.
Christensen následně přijal pozvání od L-Acoustics a navštívil L-ISA studio ve Westlake Village. „Když jsem tam poslouchal imerzívní nahrávku symfonického orchestru, úplně se mi tajil dech. V práci slyším orchestrální zkoušky a vystoupení 5 dní v týdnu. Ale to, co se dělo v L-ISA studiu bylo něco úplně jiného. Nejenom, že jsem měl pocit, že sedím přímo mezi členy souboru. Bylo to, jako bych byl přímo uvnitř hudebních nástrojů! Celkový emoční zážitek byl neskutečný a já jsem si přál, aby mělo publikum možnost zažít to samé.“
Centrální část frontálního systému se skládala z pěti závěsů po 12 Kara, rozšířému o dva závěsy Kiva II po 12. Pro vykrytí prostoru před pódiem bylo použito dalších osmi Kiva II, zavěšené ve dvou závěsech po čtyřech. Vedle centrálního Kara zavěšení se pak nacházely dvě řady subwooferů KS28 v kardio uspořádání. Celý systém byl řízen kombinací procesorů LA12X, LA8 a LA4X.
Na FOH se ten večer míchalo na konzoli DiGiCo SD7 Quantum, která do inventáře orchestru přibyla teprve nedávno. Na pódiu vystupovalo celkem 85 hudebníků, přičemž byl každý z nich, pro dosažení nejlepší zpětné vazby a izolace, mixován jednotlivě. K těmto vstupům ještě přibyly tři sety inputů pro dialog, zvukové efekty a další pomocné efekty zahrnující hlasy postav Chewbacca a robota R2-D2.
´´Díky systému L-ISA jsem si mohl dovolit zkoušet skvělé triky, které by s klasickým uspořádáním left-right nebylo vůbec možné. Například v klasickém orchestru sedí druhý houslista po pravé straně od prvních houslí (z pohledu FOH tedy nalevo). Já jsem se je rozhodl zvukově přenést na opačnou stranu, což mezi nimi vytvořilo intervalový kontrapunkt a celkově to znělo nádherně!´´ říká Christensen.
Dále popisuje, jak dokázal při své práci využít široké rozpětí 7 arrays a díky systému L-ISA ´´natáhnul´´ houslovou sekci přes více závěsů – první housle byly v panoramatu (oproti skutečnému umístění na pódiu) více nalevo a druhé housle ve stejné pozici, ale vpravo. Celkový zvuk strun byl tak svěží a okázalý a bez míchání pomocí systému L-ISA prakticky neuskutečnitelné.
To, že byl Christensen ze systému L-ISA nadšený je z těchto řádků asi dost jasné. Mnohé lze však vyvodit z reakcí diváků, kteří bezprostředně po promítání říkali, že to bylo nejlepší vystoupení orchestru, které kdy v životě slyšeli. K tomu Christensen dodává ´´Je samozřejmě fajn, když vám zvuk pochválí jiný kolega zvukař. Ale to, že vám člověk, bez jakéhokoliv vzdělání v audiu řekne, že je to ten nejlepší zvuk, jaký kdy slyšel, tak to je prostě největší poklona nejenom pro mě, ale i pro celý systém.´´