Alt-J a gig, který se zapsal do historie

Stadion Forest Hills v Queens v New Yorku se stal dějištěm přelomového koncertu indie rockového tria s názvem alt-J (klávesová zkratka symbolu Δ) se systémem L-ISA a to v plně 360° surround konfiguraci. Pravděpodobně všichni jsme již plně prostorový zvuk zažili v kinech, při divadelních show, a dokonce i v pohodlí domova, nicméně možnost vytvořit a úspěšně odbavit takto detailní zvukové efekty naživo při koncertě navždy mění možnosti live sound produkcí. Na tento koncert nebyly v prodeji žádné speciální VIP lístky, tento prostorový vjem tedy bylo třeba zprostředkovat pro kompletně celé publikum.

Než se ponoříme do samotné implementace této technologie, musíme se zeptat: jak a proč se tento koncept dostal právě k této kapele? Manažer kapely Alt-J, Stephen ‚Tav‘ Taverner je totiž člověk s velmi kreativní povahou: "alt-J je kapela, která má ve své hudbě mnoho prostoru, což mě přivedlo k myšlence, že by se skvěle hodila pro show využívající prostorové audio, a začal jsem poptávat takové řešení. Původně jsem zašel zjišťovat možnosti prostorového zvuku na koncertě do Dolby Atmos v LA, ale hned mi bylo jasné, že to nebyla ta správná parta odborníků zaměřených na živé koncerty.

„Lance Reynolds, náš FOH zvukař se pak dal do řeči s lidmi od L-Acoustics a zmínil naše záměry. Když mu v L-Acoustics řekli, že dokážou pomoci, jel jsem si poslechnout jejich systém L-ISA do Londýna. Bylo mi tenkrát řečeno, že se jedná o systém ‚blízký‘ surround sound systému, ale že v té době nebyl použit v prostředí živých koncertů. Pak mi přes systém L-ISA pustili živou nahrávku Radiohead – další kapely, která používá L-Acoustics – a to mě prostě dostalo. V tu chvíli jsem měl jasno. Od této chvíle jsem věděl, že to riziko prostě chci podstoupit! Samozřejmě, kapela byla pro všema deseti a tak jsme se stali testovacími piloty pro první, opravdu živý surround sound koncert.“

Na obrázku zleva: Sherif El Barbari, ředitel L-ISA Labs, Carlos Mosquera, aplikační inženýr L-ISA, David Brooks, touringová podpora L-Acoustics, Lance Reynolds, alt-J FOH zvukař, Tom Worley, Rat Sound KSE, Scott Sugden, vedoucí touringových aplikací L-Acoustics.

L-ISA je technologie pro multidimenzionální zvuk, zahrnující nový způsob návrhu, zpracování, míchání a prožívání zvuku. L-ISA umožňuje zvukaři využívat prostor jednoduše a intuitivně; Ekosystém L-ISA se skládá z komplexního řetězce nástrojů, který dokáže zvládnout multidimenzionální zvukový projekt na libovolné stage. Umožňuje také ovládat všechny parametry zvukového objektu – zdroje, včetně panoramy, šířky, vzdálenosti a elevace, stejně jako vybraného aux sendu přímo z konzole a všechny tyto parametry se ukládají v jejím snapshot systému, což umožňuje jejich vyvolání stejně, jako jakýkoliv jiný standardní parametr. Tato integrace nabízí výhody právě pro živé interakce a rozložení reproduktorů může být jednoduše adaptováno na konkrétní lokaci bez narušení prostorových vlastností mixu.

Scott Sugden z L-Acoustics dodává: „Vyvíjeli jsme systém L-ISA se zaměřením především na zlepšení kvality show pro publikum… to je něco, na co se v tomto odvětví průmyslu soustředíme prakticky denně. Projíždíte veletrhy, hledáte nejnovější konzole, mikrofony a PA systémy a snažíte se z tohoto vybavení dostat to nejlepší. A pak většinou uděláme tu nejhloupější věc, co můžeme… zvukově umístíme umělce na levou a pravou stranu pódia a pustíme je dual mono. Vývoj systému L-ISA začal jako řešení právě tohoto nešvaru většiny audio systémů. Začali jsme představovat náš produkt před pár lety, a Lance byl jedním z prvních zájemců, takže když jsme představili kapele alt-J a jejich manažerovi systém, který hledali, netrvalo dlouho a Forest Hill byl identifikován jako skvělé místo, kde představit jejich koncept rovnou 12 tisícům jejich fanoušků najednou.“

Takže už víme, proč se lidé v pro audio průmyslu snaží o co nejlepší sound systém, ale proč je to tak důležité obecně? „Potřebujeme fanoušky zaujmout nejvíc jak jen to jde, oni jsou ti, kdo platí lístky, " pokračuje Sugden. "Na všech místech stadionu zážitek většinou nebývá tak příjemný, a to se snažíme změnit. Show ve Forest Hills nevytvářela pocit, že tam je 12 000 lidí – byl to pro publikum s kapelou mnohem intimnější zážitek. Koncept frontálního systému L-ISA, jak už ukázala parta s Lorde, můžeme využít i na turné, a to na velmi vysoké úrovni. Umělci se opravdu zajímají o to, jak znějí na živo, a jak se jejich fanoušci zapojují do show. A my jim to dokážeme velmi usnadnit, to je naše práce. Zatím ještě ani nedokážeme domyslet, jak úžasné možnosti tento systém v následujících pár letech dokáže návštěvníkům koncertů nabídnout. Je to úplně nový způsob uvažování nad živým zvučením a jeho mícháním. Kdo ví, co ještě brzy uvidíme…“

Systém použitý ve Forest Hills byl něco doposud nevídaného. Počty boxů byly ohromující: 3 závěsy po 12 K2 a 2 závěsy po 16 KARA tvořily centrální část frontálního systému. Ten byl dále rozšířen o další dva závěsy po 12 boxech KARA na každé straně. Jako side fill sloužily další závěsy po 9 K2 na stranu. Subwoofery KS28 byly zavěšeny v kardio uspořádání ve dvou závěsech jako centrální clustery. Pro vykrytí prostoru před pódiem bylo použito 6 boxů KARA a 2 páry boxů ARCS II. Ale to není vše. Jakmile byl navržen frontální systém, pro dosažení plného 360° surround systému bylo okolo celé arény zavěšeno 16 kolineárních boxů SYVA.

Tom Worley z Rat Sound, který je s kapelou na turné, vysvětluje: " Když se podívám zpět do doby, kdy byl celý projekt teprve ve fázi nápadu, a teď vše vidím a hlavně slyším, jak se ho podařilo zrealizovat, je to skvělý pocit. Na designu ve Forest Hills jsme spolupracovali s týmem L-ISA. Při návrhu takového systému je potřeba mít na paměti mnoho faktorů, jako je nosnost, výška a další limity. Vše musíte znát, ještě než začnete umísťovat boxy do SoundVisionu.

L-Acoustics SYVA jako surround

„K2 a Kara jsou pro nás jasnou volbou díky jejich 110° horizontálnímu pokrytí a nízké hmotnosti. L-ISA umožňuje použít LF systém, na jaký jsme prakticky zvyklí z konvenčních systémů. Na druhé straně 16 boxů SYVA použitých pro surround byly naprosto úžasné a v pohodě držely krok s frontálním systémem,“ poznamenal Worley. „Díky své nízké hmotnosti a snadnému riggingu proběhla velmi rychle i stavba a bourání.“

„Kapela je na pódiu velmi tichá,“ vypráví Lance. „Nenajdete tam žádné kytarové nebo klávesové zesilovače, ani činely na bicích. To znamená, že do vokálních mikrofonů nejdou žádné přeslechy a není třeba se obávat ani zpětné vazby od odposlechů. To mi poskytuje opravdu hodně prostoru k míchání.“

„Naštěstí pro mě, je hudba alt-J plná zajímavých zvuků, smyček a speciálních efektů. Pro tuto show jsem se ponořil do desek alt-J o něco hlouběji a přidal jsem několik zvuků a efektů, které běžně na našich show nenajdete. Hlavní myšlenkou bylo vzít naši show, rozšířit ji, přidat něco extra ze studiových nahrávek, a obklopit publikum zvukem. Kytara, basové linky, bicí a vokály byly rozprostřené napříč frontálním systémem, zatímco smyčce a synťáky jsem umístil do surround systému. Některé nástroje a efekty jsem ‚přesunul‘ do prostoru také. Například v songu Adeline se nachází zvuk helikoptéry, která létá okolo, Pleader zase obsahuje policejní sirény a také jeden z mých nejoblíbenějších momentů: chlapecký chorál na konci songu, který když vyplní celý stadion, doslova naskakuje husí kůže. Opravdu inspirující okamžik.“

Ve Forrest Hills bylo použito 32 výstupů, které se posílaly po MADI do L-ISA procesoru. 26 samostatných kanálů pak bylo přenášeno do zesilovačů a samotných reproboxů. Veškeré ekvalizace probíhaly v LA network manageru. „Rozmístění zdrojů pomocí L-ISA controlleru je opravdu rychlé a intuitivní, ale ve velkém měřítku stadionu mi přišlo, že se mají více tendenci stahovat ke středu, než se zdálo ve studiu. Brzy mi došlo, že je musím roztáhnout o něco více do stran… najít správné rozmístění v rámci frontálního systému bylo to snadnější.“ dodává Lance.

"Větší výzvou byly surroundy poblíž horní zadní řady publika. Pokud sedíte blízko takového reproboxu, potenciálně je riziko, že uslyšíte část hudby dříve, než doletí z hlavního systému na pódiu. Jednou jsem takovou věc slyšel na koncertě zamíchaném jako ‚quadro‘ a to bylo něco, čemu jsme se chtěli vyhnout. Pokud bychom kompenzovali tuto vzdálenost zpožděním, pro lidi stojící u pódia by to znělo jako dvojnásobně daleko. Bylo potřeba najít tu správnou rovnováhu, a najít, jak zakomponovat některé zpožděné a vzdálené prvky s kapelou na pódiu. Je jasné, že všichni lidé sedící na různých místech stadionu nemohou mít úplně stejný vjem, takže mým hlavním cílem bylo zajistit, že jejich vjem byl dobrý všude, i když ne úplně identický.

Jak se koncert v New York City blížil ke konci, nadšení, které šlo z publika ukazovalo, že se tento koncert alt-J zapíše do historie Pro audio průmyslu a manažer kapely je více než rád, že se rozhodl podstoupit toto ‚riziko‘. „Šlapalo to tak skvěle, že podobnou akci určitě plánujeme i v budoucnu“ dodává Tav. „Může to být jen a jen lepší. Mnoho lidí mi předem říkalo, že to nemůže fungovat, že publikum bude spíše zmatené, než ohromené. Nebylo… klobouk dolů týme L-Acoustics a L-ISA; opět dokázali něco, co nikdo jiný před tím nedokázal.“

Související produkty

Novinka

Syva je patentovaný Colinear source systém určený pro aplikace se středním dosahem. Je navržen pro profesionální ozvučení i do high-tech obytných prostorů s požadavkem na perfektní přednes a vysoký akustický tlak v kombinaci s elegantním vzhledem.

Top produkt

K2 je 3-pásmový aktivní full-range element WST® line source systému s měnitelným zakřivením a nastavitelnou horizontální směrovostí. Obsahuje 4 vstupní sekce: 2 LF a 1 MF s jmenovitou impedancí 8 Ohmů a 1 HF s jmenovitou impedancí 16 Ohmů.

Širokopásmový modulární aktivní 2-pásmový WST reprobox osazený 2× 8" vodovzdorným měničem s neodymovým magnetem a 1× 3" tlakovým driverem s neodymovým magnetem. Horizontální směrovost 110° (350Hz – 18kHz), vertikální nastavitelná v rozsahu 0˚ až 10°. Použitelná šířka pásma je 55Hz až 20kHz.

Top produkt
Novinka

Referenční subwoofer, vyvinutý jako rozšíření frekvenčního rozsahu velkoformátových systémů. Základem KS28 jsou dva 18" měniče s velkou výchylkou a přímým směrováním.